(Natural) bridge over troubled water…

16 juni 2016 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Like a (natural) bridge over troubled water…

Natural Bridges National Monument

Gisteren de geplande trip naar Natural Bridges National Monument gedaan. Het was weer schitterend weer. Vanaf de doorgaande weg moesten we ca. 45 kilometer heen en ook weer 45 kilometer terug. Maar we hadden gelezen dat dit het waard was dus vooruit met de geit!

In dit park zijn door de erosie en de tand des tijds 3 natuurlijke bruggen ontstaan. Toen we bij het eerste uitkijkpunt stopten, moesten we goed kijken waar de brug was. Maar uiteindelijk gevonden. Bij het volgende uitkijkpunt zag je de brug beter. Er was een wandelpad dat leidde naar, zoals Hetty dacht, een nog mooiere plek voor een foto. Patricia zou wachten. En ze liep maar door en door. Inmiddels waren er ruim 20 minuten verstreken en Hetty was nog niet terug. Telefoons en autosleutels waren niet voorhanden en misschien was ze wel van een rots afgegleden…. Dat kan daar maar zo! Alle doemscenario’s kwamen voorbij. Gelukkig kwam ze ongedeerd weer te voorschijn en konden we de trip vervolgen.

Natural Bridges National Monument

Bij de volgende brug hebben we samen het pad naar beneden genomen om nog dichter bij 2 bruggen te komen. Nou, dat hebben we geweten. Naar beneden ging nog wel maar terug omhoog met ca. 30 graden op je bol, valt niet mee voor twee dames in de fifties.

Al met al was het weer een geweldige bezienswaardigheid.

Onderweg naar Monument Valley hebben we het state park Goosenecks aangedaan. Het stond in de boekjes dat dit spectaculair moest zijn. Nou, de weg er naar toe deed dat beslist niet vermoeden. Maar eenmaal daar aangekomen, wisten we niet wat we zagen.

Van bovenaf keek je op de rivier de Colorado die daar een soort S-bocht maakt. Dit is het verband met de Goosenecks! Je zag heel ver beneden de kajakken de rivier afgaan. Prachtig gezicht. Het hele state park, waar we overigens voor de hele dag USD 5,- moesten betalen, was niet groter dan een voetbalveld. Tja, dan is USD 5,- duur betaald want je gaat dit geen hele dag uithouden.

Goosenecks Statepark

Daarna doorgereden naar Monument Valley. De weg er naar toe is een bekend plaatje met de weg en het silhouet van de rotspartijen. We melden ons bij de camping en boeken gelijk een excursie voor de volgende ochtend 8.45 u tot 12.30 u naar Monument Valley. Je mag hier nl. niet met eigen auto in.

‘s Avonds om 18.50 u laten we ons nog ophalen bij de receptie van de Campground. Een busje brengt ons naar het terrein van de lodges alwaar een filmpje met een impressie van Monument Valley wordt vertoond. Het blijkt een eerbetoon te zijn aan de oprichters van het terrein waarop de camping, een motel, een tankstation, een groentewinkel, giftshop e.d. staan, nl. de familie Goulding. Maar al met al was het wel interessant.

Excursie Monument Valley

De volgende ochtend is het weer vroeg dag want we moeten ons om 8.30 u melden bij de receptie. We worden opgehaald met een busje en pikken onderweg nog mensen op bij de lodges. In totaal 15 mensen en de chauffeur Henry die tevens de gids is. Hij is van oorsprong een inwoner van Monument Valley. Henry is een gezellige man die wel van geintje houdt. Iedere keer als we vertrekken na een stop roept hij ‘okidoki’.

De weg in Monument Valley is ongeplaveid. We worden dus aardig heen en weer geschud. En probeer dan nog maar eens een foto te maken die niet beweegt.

Overigens is het gebied van Monument Valley de achtergrond van diverse speelfilms zoals van John Wayne maar ook Back to the Future III.

Monument valley

Ook Monument Valley is een bijzonder bezienswaardigheid. De contouren van de versteende zandsculpturen zijn zo divers. Henry vertelt grappige verhalen over wat de mensen in de stenen zien. Zo lijkt er een steenpartij op Snoopy die op zijn rug ligt, een draak, een Messias die op de vallei neerkijkt, Alfred Hitchcock en nog veel meer.

Ook komen we een stel Mustangs (paarden) tegen. Die zijn daar nog in het wild.De temperatuur is inmiddels opgelopen naar 40 graden en er staat een wind. Het rode gruis gaat overal in zitten. We proberen ons fototoestel zo goed mogelijk te beschermen maar hier en daar lijkt het alsof je het hoort kraken…. Ook dit was weer een bijzondere ervaring.

Monument Valley

Terug bij de camper zetten we onze weg voort naar Page. Onderweg is er eigenlijk nog een monument dat we willen zien maar we zijn er even klaar mee.We hebben voor 2 dagen geboekt in Page. Page ligt aan Lake Powell en is een bekend watersportgebied. Na het inchecken op de camping dat aan het meer ligt, boeken we gelijk een boottocht (panoramic tour) voor morgen.We nemen nog een uitgebreide douche om Monument Valley nog even van ons af te spoelen en duiken in bed.

Morgen om 10.00 u op de kade voor de boottocht!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hansje:
    16 juni 2016
    Stoere Hetty en maar wandelen en klimmen, goed bezig hoor! Maar de beloning van het mooie uitzicht is dat wandelen in de hitte meer dan waard toch? Tja Monument Valley, een stofboel, maar superuitzicht. Lake Powell is indrukwekkend, kom je ook nog bij de Hoover dam ? Genieten maar
  2. Joop en Trees:
    Niks stoere Hetty, s.v.p doe dat niet meer . Ik kan heel goed voorstellen
    dat Patricia in de ,,vlekken,, zat, maar weer een mooie reis en goed verslag
  3. Marcel Pelgrim:
    16 juni 2016
    Stelletje Daredevils! Wat een magnefieke plaatjes! Ben niet snel jaloers maar nu bekruipt mij dat gevoel wel een beetje ;-)
    Have fun!
  4. Daan:
    16 juni 2016
    Wat een super verhalen zeg!!! Ziet er te gek uit!!! Fantastisch dat jullie zo'n mooie trip maken. Het is jullie gegund!!!
  5. Rita:
    17 juni 2016
    Super gaaf geniet en voorzichtig.